maanantai 18. maaliskuuta 2013

Närpiön aktivointia 15-17.3.2013

Rampen kanssa tuumattiin ja päätettiin lähteä viikonlopuksi närpiöön QSOilemaan, saunomaan ja viettämään mökkiviikonloppua, eli tuumasta toimeen ja perjantaina 15.3 startattiin vaasasta noin klo 16 aikoihin kohti närpiötä. Rampen volvo oli lähes täyteen ahdettuna kun mukana oli pari erimoista HF-radioa, 8 ja 10m ongenvavat apumastoiksi, HF-Windom lanka-antenni, T20 CB-lanka-antenni sekä johdosta valmistettu retkiGP 14MHz alueelle, kaikesta muusta rekvisiitasta, ruuasta ja juomasta puhumattakaan...

Volvon takaloosteri on pieni.....
Kun kamat oli saatu kyytiin ja kaupassa käyty lähdimme ajelemaan rantatietä kohti närpiötä. Matkalla joutui vielä stoppaamaan korsnäsin S-marketissa kun toki jotain oli kotiin unohtunut mutta matka jatkui pienen stopin jälkeen ja saatiin nauttia mahtavasta ajokelistä sekä hienoista merellisistä maisemista jo matkanvarrella..

Maisemia rantatieltä matkanvarrelta
Perille päästyämme ensimmäisenä puuhana napsautettiin mökin sähköpatterit päälle ja matkanvarrelta löytyneet radiotutut Eikka87 sekä Meikäläinen alkoivat virittelemään takkaan tulta kun Minä ja Rampe aloimme kasaamaan antenneja.. Perjantai-iltana nostettiin Windom HF-lanka lipputankoa mastona käyttäen sekä T20-retkiantenni 27MHz:lle mitä hienoimmalla patenttimastolla (alumiinitikkaat, putkea, ongenvapa, teippiä, kuormaliinoja...) taivaalle, 14MHz antenni päätettiin jättää lauantai aamuun koska aurinko kerkesi laskea joka toi mukanaan pimeyden sekä purevan pakkasen (pe yöllä -22c).

T20 kasausvaiheessa iltahämyssä
Antennit kun saatiin ylös alettiin virittelemään radiolaitteita tulille, tokikaan tämä ei ongelmitta sujunut sillä minun Yaesun virransyöttö jouduttiin patentoimaan uusiksi, noh onneksi vahingosta viisastuneina on aina mukana jonkunverran roinaa ja rompetta sekä miljoonalaatikko joiden avulla saatiin tilapäiset kiinteät virtajohtot FT450 jasuun ja radio tulille...

Lopputuloksesta kuvaa ei kehtaa julkaistakkaan ;)
Antennit virittyi mukavasti ja ensimmäinen kuso otettiin perjantai illalla siinä klo 20 UTC ja vasta-asemana toimi K1VSJ, Mr. Howard, USA.

Perjantai iltaa vieteltiin rauhallisesti kusoillen ja paljon taajuuksia kuunnellen, suht aikasin päästiin nukkumaankin jopa.. Lauantai aamulla herätys siinä 7:30-8 aikoihin suomenaikaa ja heti niskavillat pystyyn kun kurkistin ikkunasta pihalle ja totesin pihassa juuri olevan 8 hengen pilkkiporukan jotka röyhkeästi käyttivät mökin pihaa kulkuväylänä jäälle vaikka selvästi näkivätkin että mökillä ollaan.. Näitä pilkkijöitä muuten häädeltiin pitkin päivää pois pihamaalta ja ymmärsiväthän he lopulta alkaa kulkemaan läheisen metsikön kautta :). Lauantai aamulla lämpötila huiteli -20c pakkas-asteen tietämillä joka tosin ei kovin pahalta tuntunut kun keli oli muuten täysin tyyni ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta... Valokuvausta harrastavana tietenkin kamera kaulaan ja heti jäälle ottamaan muutama panoramakuvatus..

Mökinrantaa jäältäkäsin kuvattuna
Näkymä jäälle n. 10m mökinrannasta
Aamuisen jäälläreippailun ja aamiaisen jälkeen olikin vuorossa se todellinen hyötyliikunta eli kaivolle hakemaan saunavettä, hieman jännitettiin etukäteen mahtaako kaivo edes toimia moisilla pakkasilla mutta kaivolle päästyämme ilmeni heti ettei vedensaannissa ole mitään ongelmaa, mitä nyt operaattoreiden käsivoimat joutuivat koetukselle... Kaivollakäynnin jälkeen vielä 20m GPn pystyttäminen joka kävi kädenkäänteessä 8m onkivapaa käyttäen mastona ja näin oli kaikki antennit ylhäällä...

Lauantaipäivä kului mukavissa tunnelmissa hyvässä harrastajaseurassa kusoillen ja radiotaajuuksia kuunnellen.. Päivän lounaaksi kaivettiin minun jo kotona valmiiksi keittämä lihakeitto joka maistui radiomiehille erinomaisesti, hyvähän se on syödä muutakin kun leipää ja makkaraa reissussa :-). Lauantai iltapäivällä alettiin lämmitellä saunaa ja saimme vielä yhden vieraan lisää, LA-kanavilta tuttu Vanha-Seiska päräytti paikanpäälle. Kun kahvimaitoa ei ollut eikä kahviakaan kukaan keittänyt päätti hänkin pompata saunanlauteille ja näinollen vietimmekin la-alkuillasta kunnon parituntisen DX-saunan, parantaen mailmaa aina radiotoiminnasta sukulaisiin ja kaikkeen siitä väliltä.. Loppuillasta Vanha-Seiska lähti kotiakohden jonka jälkeen myös Eikka ja Meikäläinen pakkasivat kamppeet ja lähtivät ajelemaan kohti Alavuden kaupunkia ja näinollen jäimme Rampen kanssa viettämään la-loppuiltaa kahdestaan mökille.. Hieman kusoilua ja loppuillasta sytytettiin pihagrilliin tuli ja käristeltiin maukkaat pihvit iltapalaksi..

Pihagrillissä jäätävää grillausta
Sunnuntai aamulla nukuttiin rauhassa pitkään (lähes puoleenpäivään), jonka jälkeen aloitettiin kamppeiden pakkaus, antennien purku yms. toimet rauhalliseen tahtiin, kotiinlähtö tapahtui n. 15:30, vaikka mökillä mukavaa onkin, on se silti aina kotiinkin kiva palata.. Seuraavaa reissua suunnitellessa!

Kiitos puolestani kaikille osallistujoille, oli erittäin mukava ja hauska viikonloppu radioiden ja harrastajatovereiden parissa!

Lisää kuvia reissusta: KLIK!